23 December 2014

[SIRI HTML 3] Tag HTML?

Assalamualaikum semua.. Sebelum mula nak minta maaf lambat pulak. Hampir 2 minggu nak tunggu tutorial ketiga.. Biasalaa musim cuti sekolah .. Nie belanja gambar kat Pengkalan Balak dulu.

lawa tak gambar? Pakai phone Oneplus A0001 :D
Ok.. ok.. taknak banyak songeh kita mula sekarang ya.. HTML ni memang suka main dengan tag-tag macam <html></html> .. <body>.. ..
Setiap tag yang bermula dengan <> perlulah diakhiri dengan </> seperti yang telah dijelaskan di siri tutorial 1. Anda tidak perlu risaukan huruf besar/kecil di dalam pengaturcaraan HTML kerana dia tidaklah seperti bahasa-bahasa pemerograman berat seperti C++ dan JAVA yang sangat menitik beratkan perkara ini sehingga boleh menukar maksud arahannya.

<html><head><title>...</title></head>
<body>
<pre>I LOVE YOU .. PERCAYALAA </pre>
</body>
</html>

tag diatas adalah contoh untuk laman web kosong. Perkara paling penting adalah <html> yang menjadi pemula semuanya. Kemudian, dibahagi kepada 3 iaitu <head> , <body> dan <foot>.

<head> selalunya digunakan untuk meletakkan <title> sebagai judul suatu blog.

Tinta Seorang Saintis Komputer
Selain itu ada juga yang letakkan task/script/design pakai bahasa-bahasa lain seperti JavaScript, CSS dan lain-lain. (belajar nanti laa eh hehe)

<body> pula untuk bahagian badan website termasuklah post dan layout keseluruhan website tu. Dalam <body> pun kita boleh bahagikan dengan cara <section>,<div> dan lain2.


Sekarang kita nak belajar apa yang kita boleh edit dekat "<body>" tu..

1)<body bgcolor = "color name" >

- Ini untuk background color/ warna latar belakang blog/website kita.. Boleh tukar "color name" kepada white, blue, green, dan lain-lain mengikut kegemaran. Kalau biarkan "colorname" kosong dia akan automatik jadi warna putih.

2)<body background="image.gif/.png/.jpg">
- Ini untuk background image/ gambar latar belakang blog/website kita.. Boleh tukar "image.gif/.png/.jpg" kepada gambar2 yang kita dah ready tapi dengan syarat kene letak dalam satu folder yang sama atau berikan alamat gambar contohnya <body background="BlogAku/gambar/image.gif">

sumber: slide Puan Nur Asyira Naziron FSKM UITM MELAKA
<foot> </foot> pula lebih kurang <head> </head> macam cuma dibahagian bawahlaa letaknya.


Ok sampai sini dulu nanti kita sambung dalam [SIRI HTML 4] Headings, dan Editor Ayat Lain.

Nak gi kerja .. Insyallah saya siapkan cepat sikit.. :( ..

1 comment:

Anonymous said...

Dapatkan tutorial dan e-book percuma dalam Bahasa Melayu:-

https://ms.wikibooks.org/wiki/Pengguna:Mfauzy