18 October 2013

No BllueJ vs NetBeans But (BlueJ + NetBeans)

Universiti Kent dan Sun Microsystems sedang bekerjasama untuk mewujudkan satu laluan lonjakan paradigma lancar untuk pelajar mempelajari Bahasa Pengaturcaraan Java dari peringkat pemula 'melalui penggunaan alat-alat pembangunan profesional.

Sun Microsystems telah, selama beberapa waktu, juga menyokong pembangunan BlueJ, persekitaran pengaturcaraan dibangunkan di University of Kent, UK, dan Deakin University, Australia. BlueJ adalah persekitaran yang khusus bertujuan pada awal pengaturcara. Ia menawarkan alat pendidikan, seperti visualisasi dan kemudahan yang banyak membantu pembelajaran konsep berorientasikan objek interaksi. Pertama dikeluarkan pada tahun 1999, BlueJ telah menjadi salah satu persekitaran yang paling popular untuk pendidikan dalam kursus-kursus pengaturcaraan pengaturcaraan pengenalan di universiti-universiti dan kolej.


Screenshot on Mac OSX


Walaupun BlueJ meliputi fasa pengenalan pembelajaran untuk program, dan NetBeans menawarkan alat yang kuat untuk pemaju profesional, langkah yang tidak dapat dielakkan dari satu ke yang lain telah menjadi halangan sukar bagi pelajar - sehingga sekarang.

Kerjasama daripada NetBeans dan BlueJ pasukan telah menyebabkan pembangunan plugin baru untuk NetBeans: NetBeans IDE BlueJ Plugin. Alat ini menawarkan laluan migrasi yang lancar bagi pelajar-pelajar yang menyokong suis dari alat pendidikan menjadi lengkap, IDE profesional.

Tutorial
BlueJ
[html] Learn about BlueJ
Tutorials
[html] BlueJ NetBeans Tutorials



Install


Dalam NetBeans IDE 6.5, pergi ke Tools | Plugins dan memasang BlueJ Support Project plugin:



Logo NetBeans + Logo BlueJ



News: NetBeans BlueJ plugin disediakan untuk NetBeans 6.5

Terima kasih kepada usaha-usaha berterusan pasukan NetBeans itu, plugin BlueJ untuk NetBeans 6.5 kini boleh didapati, secepat NetBeans sendiri! Plugin ini boleh didapati dalam Bahasa Inggeris, Bahasa Jepun, Bahasa Portugis Cina dan Brazil.

Bermula dengan NetBeans BlueJ plugin
Jika anda belum mendapat ia, memuat turun NetBeans 6.5 daripada netbeans.org .Plugin BlueJ akan bekerjasama dengan mana-mana turun berkas NetBeans, tetapi bagi kesederhanaan dalam pengajaran, kami mencadangkan Java SE bundle.
Muat turun dan pasang NetBeans Bluej plugin dari NetBeans Update Center, menggunakan Plugin Terdapat tab daripada Alat / dialog Plugins.
Baca tutorial dan sumber-sumber lain .
Ikut Nota Lab untuk melihat bagaimana untuk membuat peralihan dari BlueJ.
Menggabungkan ia dengan lain-lain NetBeans Sumber Pendidikan .
Menawarkan bahan anda sendiri melalui laman web ini untuk orang lain untuk digunakan.

Mengenai sokongan NetBeans untuk BlueJ

The BlueJ dan pasukan NetBeans sedang bekerjasama untuk mewujudkan satu laluan penghijrahan lancar untuk pelajar mempelajari Bahasa Pengaturcaraan Java dari peringkat pemula 'melalui penggunaan alat-alat pembangunan profesional.

Walaupun BlueJ meliputi fasa pengenalan pembelajaran untuk program, dan NetBeans menawarkan alat yang kuat untuk pemaju profesional, langkah yang tidak dapat dielakkan dari satu ke yang lain telah menjadi halangan sukar bagi pelajar - sehingga sekarang.

Kerjasama daripada NetBeans dan BlueJ pasukan telah menyebabkan dalam pembangunan plugin bagi NetBeans yang menawarkan laluan migrasi yang lancar bagi pelajar untuk menyokong migrasi mereka dari alat pendidikan menjadi lengkap, IDE profesional.

Screenshot A di sini .

The NetBeans BlueJ plugin tidak bertujuan untuk menggantikan penggunaan BlueJ dalam kursus-kursus pengenalan, dan tidak sebagai tambahan kekal kepada pengguna NetBeans Kit.BlueJ dan NetBeans melengkapi antara satu sama lain, dan kedua-duanya mempunyai peranan penting dalam pendidikan pengaturcaraan.

Plugin ini membolehkan NetBeans untuk bekerja dengan projek-projek BlueJ tanpa menukar mereka ke dalam projek-projek NetBeans Jawa SE, supaya pelajar boleh mula menggunakan NetBeans ciri yang lebih maju tanpa mengorbankan ciri-ciri dan kebiasaan BlueJ. Projek BlueJ juga boleh ditukar kepada projek-projek NetBeans untuk membolehkan akses kepada ciri-ciri NetBeans yang bergantung kepada bahawa struktur projek.

Komen James Gosling ini

+
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Note: Legacy instructions for NetBeans IDE 5.5.1: NetBeans IDE 5.5.1 BlueJ Edition
  • Bugs, enhancements and features
Here you can find the list of issues which are currently tracked for this product.

Please file bugs and enhancement requests into the netbeans.org bug tracking system
(component ide, subcomponent bluej - or use this prepopulated template).

No comments: