16 October 2013

Keliru Hendak Memilih Compiler atau iDE untuk Java?

      Salam petang sahabat.. Hari ini P_iT nak bincang sikit kepada sesiapa yang masih ragu untuk memilih ide mana yang paling sesuai untuk pembangunan programm Java. Sahabat iT semua pasti sudah tahu apa itu ide untuk java bukan?? Kalau ada yang masih null, akan P_iT bincangkan di sini.

       Kenapa kita memerlukan IDE ? Kita boleh je run Java, hanya dengan bermodalkan notepad, textpad, editplus, Vi, ViM, dan berbagai macam editor untuk menyimpan source code kemudian meng-compile nya dengan menggunakan shell/command prompt. Tidak ada yang salah dengan metode ini, malah saya sangat menganjurkan pada setiap teman-teman yang baru belajar untuk memulai pembelajarannya dengan cara seperti ini. Tujuannya, agar kita paham tentang semua yang kita lakukan sampai ke low level, sebelum kita menggunakan perangkat lain yang serba automatik dan canggih. Sehingga, jika suatu saat kita menghadapi masalah dengan perangkat tersebut, kita mudah mencari puncanya dan menyelesaikannya sendiri. Namun, terdapat banyak rungutan daripada pengguna Windows 7 dan Windows 8 untuk gunakan cmd.
Dipetik daripada Mr Simon Mac Donald


Jika kita hanya membuat aplikasi yang berskala kecil, mungkin kurang dari 10 file source code, dengan 100 baris per file nya, cara ini masih boleh diterima. Tapi, jika projek yang akan dikerjakan adalah besar,maka kita memerlukan perlengkapan perang yang mampu mengatur semua itu dengan baik dan mempermudah kita dalam membangun aplikasi. Perangkat itulah yang disebut sebagai Integrated Development Environment (IDE).

Di Java, kita mempunyai banyak pilihan IDE, di antaranya Eclipse, Netbeans, IntelliJ IDEA, Borland JBuilder, Oracle JDeveloper, Blue J dan lain lain. Eclipse dan Netbeans adalah IDE yang banyak digunakan karena gratis dan open source.



Beza antara beberapa Java iDE..
Dipetik dari  http://en.wikipedia.org/wiki/Java_(programming_language)
Sekarang P_iT akan petik 3 yang biasa kita (pelajar di Malaysia) selalu pakai iaitu:

1) BlueJ



2) eClipse


3) NetBeans


        BlueJ (dicipta sebagai educational software) adalah antara ide yang digunapakai khusus untuk students; kenalan yang P_iT tahu adalah budak-budak USIM, UM, Universitas Indonesia dan UiTM serta banyak lagi. Tetapi selalunya bila masuk kepada kelas Java yang lebih tinggi.. ramai yang mengesyorkan menggunakan eclipse dan NetBeans kerana hasil GUI lebih mudah dan smart tanpa BlueJ. BlueJ perlukan cara yang agak kompleks untuk menghasilkan aplikasi GUI.

      Sekarang tinggal 2 produk iaitu eClipse dan NetBeans. Bukanlah BlueJ tak bagus  malah P_iT lebih mengesyorkannya lagi untuk tujuan pembelajaran di peringkat permulaan. Nah ini perbandingan antara dua produk ini:

Baca lagi di : https://netbeans.org/features/platform/compare.html

      Ada yang kata 2 platform adalah sama tetapi sebenarnya ada banyak perbezaan rupanya . Akhirnya pilihan di tangan anda.. Kalau dulu P_iT cuba gunakan eClipse untuk belajar sendiri sebab ramai orang asia ada ajar-ajar di blog menggunakan eClipse katanya eClipse lebih baik untuk kegunaan advanced user, jadi kepada yang serius boleh terus belajar menggunakan eClipse. Kemudian, belajar di universiti menggunakan BlueJ. Dan, kini mungkin akan beralih kepada Netbeans kerana hal ini lebih selesa dari segi rupanya dan NB adalah GUI Builder yang lebih mudah berbanding yang lain.

      Tambah lagi kini NB telah "dijodohkan" dengan BlueJ untuk meningkatkan lagi kemudahan programmer. Hal ini mampu meningkatkan lagi rasa diri ini untuk setia dengan NB tanpa meninggalkan BlueJ.

Dipetik dari : https://edu.netbeans.org/bluej/index_ja.html



Dipetik dari http://bluej.org/netbeans/

No comments: