15 April 2013

Belajar JAVA 3 : Sesi Ice Breaking dengan JAVA IDE

                 Salam..   Tutorial sebelum ni kita dah buat program guna text editor dengan command prompt untuk tulis coding, compile dan run kita punya coding.

                 Tapi kalau guna cara macam tu ada kelemahan dia. Contoh, kalau kita punya coding tu ada error, macam mana kita nak tau mana error dia kan. Kalau macam coding pendek macam Tutorial 2 tu takpe lagi, macam mana kalau coding kita sampai beribu line, tak ke nazak nak cari error dia.

                  Jadi, masalah ni boleh diatasi dengan menggunakan Integrated Development Environment(IDE). IDE ni merupakan text editor khas untuk buat programming.
                 Untuk Java, IDE yang biasa orang guna adalah Eclipse dengan Netbeans (Untuk tujuan pembelajaran di sekolah dan IPT menggunakan BlueJ. Sepanjang tutorial Java ni kita akan guna Eclipse sebab komputer kat sini dari zaman henpon besar kedabak lagi, tak larat nak guna Netbeans. Kalau anda nak guna Netbeans silakan, tak salah. Sebab step semua sama je.

                  Nak download Eclipse, boleh klik sini.[Eclipse Kepler (4.3.1) SR1]
                  Nak download Netbeans, boleh klik sini.[NB IDE (7.4 Edition)]
                  Nak download BlueJ, boleh klik sini.[BlueJ version 3.1.0]

                  Dah download install semua, sekarang kita nak test coding dari Tutorial 2 guna Eclipse.

                  Jadi, buka Eclipse. Pergi File > New > Java Project. Tulis je apa-apa nama pun(untuk demo kita bubuh nama projek Cuba), kemudian klik Finish.

                  Nanti dekat panel sebelah kiri ada projek kita. Klik kanan kat projek tu, kemudian New > Class. Tulis nama class kita "cubacuba" sebab kita nak buat coding macam dari Tutorial 2.

Dah siap, kalau "rajin" boleh copy n paste coding dari Tutorial 2 ke Eclipse.

                  Nak run, hanya klik kat butang yang ada gambar macam Play tu warna hijau dan hasilnya boleh nampak kat panel bawah tu.


Nampak kan? Nak run senang, nak tengok output dia pun senang, bawah tu je.

                  Ok, akhirnya selesai sudah kita punya muqadimah untuk tutorial Java. Benda-benda alah yang diperlukan dah download dah install semua. Lepas ni kita akan belajar programming dengan Java (lebih serius dan diminta bersiap sedia dengan panadol) .

Itu saja untuk tutorial kali ni.

No comments: