01 December 2010

Kurang komen?

Salam.. Hari ni kita akan kongsikan serba sedikit mengenai kenapa blog anda selalu mengalami hypo-reply atau bahasa mudahnya komen yang kurang.
Orang akan komen bila mereka rasa yang mereka mesti komen!


Penulisan hendaklah jelas dan kemas.

Gunakanlah bahasa yang tepat, betul dan karisma.. Kalau guna bahasa melayu gunalah bahasa yang betul kalau boleh setaraf dengan blogger-blogger di Brunei Darulsalam.B ahasa Inggeris pula biarlah seiring dengan format British. Lagi satu, boleh dijadikan promosi pada enjin pencarian .. Contohnya , pembaca ingin mencari bahan bacaan sejarah Hang Tuah .. Kalau anda tidak menulis terang-terang ejaan HANG TUAH mungkin mereka takkan dapat temui blog anda yang tertulis Hg Tuh contohnya. Betul tak?  Kalau anda suka membaca gaya penulisan dibalik sila angkat tangan.
Eh, kowunk cmua nk twu x , klo kwunk nk cntexx kn blog kowunkx bley lha ke blog saya . Bnyk oo tuto yg mnrrik kat ctu. Pndekxx kta, mcm2 de. hee. Mmg x nysl la. btl .btl btl. huhu 


Elakkan menggunakan tulisan yang berwarna-warni
Lawa ke? Cantik ke? Inilah diantara punca highlight, liquid paper dan pen warna-warni tak dibenarkan dalam dewan peperiksaan. : p

Kabare wes mangan??
Remaja pada hari ini suka akan benda-benda keji ?
Sihat tak ?Sejauh mana Hal itu kita sebagai masyarakat perlulah sentiasa berusaha...


Jangan masukkan unsur negatif / perasaan marah ke dalam entri
Memang bagi segelintir penulis blog beranggapan blog mereka adalah catatan kehidupan mereka ataupun gelaran mudah iaitu diari. Tetapi sekiranya kita menulis segala-galanya tanpa menggunakan kewarasan untuk menapis sesuatu, ini umpama menaikkan aib sendiri. Allah beri kita akal untuk berfikir kawan..


Tulisan telalu kecil
Kebanyakan penulis blog memiliki masalah rabun akibat terlalu kerap berhadapan dengan komputer. Oleh sebab itu, kita perlulah mempunyai sikap keprihatinan yang tinggi bagi memudahkan mereka membaca blog kita..
Kabare wes mangan??
Remaja pada hari ini suka akan benda-benda keji ?
Sihat tak ?Sejauh mana Hal itu kita sebagai masyarakat perlulah sentiasa berusaha...

Entry Yang Tersangat-Sangat lah Panjang
Adalah diriwayatkan, Khidir ketika akan berpisah dengan Nabi Musa a.s. telah memberi nasihat:
"Ya Musa, janganlah banyakkan percakapan, dan janganlah berjalan tanpa kepentingan dan jangan tertawa tanpa sesuatu yang mentertawakan. Dan janganlah menempelak orang yang salah dengan dosa kesalahannya, dan menangislah atas dosa-dosamu sendiri wahai putera Imran." 

Habis tu, Macam mana kalau nak share sesuatu macam hal sekolah, cerpen, atau tutorial macam ni? Jawapannya dengan meletakkan #READMore . Senang je.. buka balik laman tutorial dan cari tutorial readmore..





No comments: